Avtt s szakmaiatlan.
forrs:HVG 2012.11.07. 18:27
Elfogadhatatlannak tartja a Trtnelemtanrok Egyeslete a kerettanterv tervezett, mert az szerintk inkonzisztens, szakmaisga egyes elemeiben krdses, ezrt elfogadhatatlan. A tananyagbl szinte teljesen kimaradt az ltalnos vlasztjog, a korai szocildemokrcia, a Horthy-korszak azonban egyrtelmen pozitv sznt kapott.
Mint honlapjukon kzztett llsfoglalsukban kifejtettk: br a trtnelem a nemzeti identitstudat kialaktst s megerstst (is) szolglja, azt ugyanakkor krosnak tartjk, ha ennek "nacionalista tlhajtsa" trtnik, mrpedig a kerettantervben erre utal jelek vannak.
A Trtnelemtanrok Egyeslete szerint a tananyag ideolgiailag s vilgnzetileg egyoldal, s br a fejlesztend kompetencik kztt kiemelked szerepet kap a kritikai gondolkods fejlesztse, ezzel szges ellenttben ll, hogy az ntudatos llampolgrr nevels, a szocilis rzkenysg, a demokratikus rtkek s intzmnyek tisztelete nem, vagy alig jelenik meg a konkrt trtneti anyag clkijellseinl. Ezzel szemben a nemzethez (annak vezetihez) kritiktlanul h alattval kpe, ldozatvllalsnak szksgessge hangslyos. A magyar trtnelem egyoldal, nagyon is kritiktlan s elfogult megszptse tbb ponton tapasztalhat, mintha a szerzk nem ismernk Szekf, Bib, Szcs Jen s msok ezzel kapcsolatos intelmeit.
Kimaradt vlasztjog, pozitv Horthy-korszak
A trtnelemtanrok szerint anakronisztikus, hogy pldul a trk kor vagy a Rkczi-szabadsgharc esetben, vagyis a nemzett vls eltt nemzeti sszefogst emlt a kerettanterv a trsadalmi, nemes-jobbgy vagy felekezeti sszefogs helyett. Az 5–8. osztlyosok szmra kszlt, valamint a kzpiskolai anyagban ltalban is fellreprezentlt az rtkrendhez ktd pldkban a nemzeti s honvd tematika, ugyanakkor hinyoznak pldul a szabadsgjogokra trtn utalsok.
A dualizmus kornak trgyalsnl, br szksgesnek tartjk annak felismertetst, hogy a sajt a negyedik hatalmi gg vlt, nem szerepel a szzadforduln anakronisztikus nylt vlaszts, illetve a magas vagyoni cenzus (6% vlaszt) mint a kor egyik alapproblmja, ahogy a szocilis feszltsgek, a szocilpolitika, az uradalmi cseld fogalma vagy a demokratikus kvetelseket megfogalmaz ellenzk sem. A hazai szocildemokrata prt csak 1945 utn bukkan fel az anyagban, ugyanezek a hinyok mutatkoznak a Horthy-kor esetben is, melynek egyoldalan pozitv belltst sugallja a tanterv mindkt gimnziumi anyagban.
Emellett a tananyagban sehol nem szerepel az ltalnos vlasztjog fogalma, a 7–12. vfolyamon igen b tantervben csak egy helyen trtnik r kzvetett, homlyos utals, ott is negatv szvegkrnyezetben, meglep mdon egyenesen ebbl eredeztetve a szlssgeket: „A politikai jogok kiterjesztse tbb orszgban a szocilis demaggia felersdsvel jrt, gy utat nyitott a szlssges elemek hatalomra kerlsnek, amelyek diktatrikus rendszereket vezettek be.”
A rendszervlts elzmnyeknt kizrlag a lakitelki tallkoz jelenik meg, s nincs sz sem a szamizdat irodalomrl, sem a monori tallkozrl, vagy a Trsadalmi szerzdsrl.
Egyes esetekben konkrt tvedseket, vitathat lltsokat tartalmaz a kerettanterv: ilyen pldul az, hogy a trk terjeszkeds meglltst Magyarorszgnak tulajdontja, holott a trk birodalom terjeszkedsnek hatsugara valjban eddig – pontosabban Bcsig rt.
Tl sok politikatrtnet, nem egyrtelm kvetelmnyrendszer
A Trtnelemtanrok Egyeslete megjegyzi, hogy az anyag trtnelemszemllete is avtt, ugyanis a szles rtelemben vett trtnelemtants szksgessge helyett ersen tlzott a politikatrtnet szerepe, alig jelenik meg az letmd, mindenhol kevs figyelem jut az eltr kultrkra (pldul az iszlmra), s nem fordt kell figyelmet a Magyarorszggal szomszdos npek trtnetre sem. Kitrtek arra is: az sem egyrtelm, mi a kvetelmny, s krdses, hogy az rettsgi vizsgra melyik tematika alapjn lehet felkszlni. A kerettanterv emellett szerintk nyelvileg is igen hevenyszett.
Gondot okoz azonban, hogy a forrskzpontsg s kompetenciafejleszts nagyon idignyes, klnsen akkor, ha problms egy dikkzssg szvegrtsi kpessge. gy tnik, a tervezet ezzel kevss szmol, s emiatt fennll annak a veszlye, hogy az ismeretek elsajttsa s tadsa mellett nem marad elegend id a szintn elrt kompetenciafejlesztsre. Kiemeltk: a Trtnelemtanrok Egylete a kerettanterv tdolgozsa esetn ksz az egyttmkdsre, s ennek rszeknt a fenti pldkon tl tovbbi konkrt javaslatokat, szrevteleket tenni.
A TTE ugyanakkor rmt fejezi ki, hogy a kerettanterv kszti elfogadtk a Trtnelemtanrok Egylete, valamint a Trtnelemtanrok Orszgos Konferencija tbb ve kpviselt szakmai llspontjt, gy a 8. s 12. vfolyam tananyaga az 1945. vtl kezddik. Ebbl addan a korbbi vfolyamok korszakhatrait is vltoztatni kellett. Helyeselik, hogy tovbbra is kiemelten fontosnak tekintik a kompetenciafejlesztst.
|