Mirt bosszant direkt a gyerek?
Czigln Karolina, pszicholgus 2013.04.18. 11:44
Brmelyik szl megmondhatja: br a vilgon a gyermekt szereti legjobban, sokszor egyltaln nem knny egytt rezni vele. St, olykor annyira feszltt vlik a helyzet, hogy szinte legyzend kis ellensget lt benne.
Van, akinl ez a hozzlls llandsul, s belehergeli magt, hogy klnfle taktikkat talljon ki az ellenfl leszerelsre. Tudja, mikor vrhat a kvetkez csata, pldul lefektetskor, s elre igyekszik pnclba ltztetni a lelkt a gyermeki tmads elviselsre.
Elszr is megprbl ert mutatni, ha ez nem elg, jnnek a fegyverek, ami lehet alkudozs, fenyegets, grgets, a msik szl bevetse, s a tbbi. s a pszicholgust is gyakran ilyen fegyverekrt keresik fel a szlk, ha nem rzik elg aclosnak az arzenlt.
Amg ez a sarktott kp csupn egyfajta vicces ltsmd, ami a feszltsget hivatott enyhteni, s mg a kilezett pillanatokban is ott van a gyermek irnti szeretet s egyttrzs, addig nincs baj. Mint annl a hzasprnl, ahol gy megy t a nappaliba a frjhez a felesg, hogy mosolyogva kzli: „Gyztem!”, ami azt jelenti, elaludt a kisbaba. De valjban nem volt harc, azrt aludt el, mert az anyja is nyugodt volt, s gyesen elringatta.
Csakhogy ksbb, klnsen, mikor beksznt a dackorszak (majd a msodik dackorszak, a kamaszkor), valban lehetnek olyan pillanatok, hogy a szl mr-mr azt hiszi, a csemete egyetlen clja, hogy t piszklja, idegestse, kiksztse. Sajt rzseibl indul ki: mivel tehetetlen dht l t, ebbl szmra kvetkezik, hogy a poronty clja, hogy bntsa t. Holott a gyermek cljai egsz msok, pldul, hogy nllsgt gyakorolja, formld szemlyisgt ptgesse, vagy egyszeren csak fradt, nygs, s sem tud mit kezdeni magval, ezt a feszltsget nyilvntja ki minden olyasmiben, ami a szl szmra elviselhetetlen.
Az anynak s apnak sokszor igaza van, ha gy ltja, ppen azrt azt s gy teszi a gyermek, mert pontosan tudja, ez ingerli leginkbb a szlt, csakhogy rdemes a szndk mg nzni, ahol megbjik egy mlyebb zenet. Pldul az, hogy „bajom van, nem tudok magammal mit kezdeni, figyelj rm, s segts megoldani!”
Kilezett helyzetben arra gondoljunk: ha mi nehezen viseljk el a gyermeket, milyen nehz lehet neki elviselni magt! Hiszen mg sokkal kezdetlegesebb problmamegold eszkzkkel rendelkezik. Senki sem jkedvben dacol, „hisztizik” (mr a kifejezs is sugall valamifle rossz szndkot a gyermek rszrl), nygskdik. Igen, sokszor tudja, hogy irritlja a szlt, de maga is szenved. s a szl segtsgre van szksge ahhoz, hogy megtanulja, hogyan lehet elviselni ezeket az rzelmeket, s lecsillaptani azokat.
Lecsillaptani nem kapkodva, sietve, hanem azzal a nyugodt magabiztossggal, hogy gy is minden rossz elmlik, de ha sikerl, rdemes lervidteni a nehz idszakot. Legyen ebben szvetsges szl s gyermek, nem egymssal szemben, hanem egytt harcolnak a frusztrci, rosszkedv, nyugtalansg ellen.
Azt meslte valaki, hirtelen indulat nttte el, mikor egy tves kislny agresszven tolta flre b egyves babjt, mondvn: „Menj mr arrbb! Mirt nem mentl odbb?!” Annyi nuralom volt az anyban, ha ne adjon hangot haragjnak, de magban mltatlankodott: „ht nem ltja, hogy mg nem rti a kisbabm, mit akar tle?” Aztn kicsivel ksbb eszbe jutott, hogy is rten az tves, hogy mi jtszdik le egy egyves fejben, ha felnttknt sem tudta azonnal felmrni, hogy nz ki a trtnet a kislny nzpontjbl. Persze, pr perccel ksbb mr rltott, nyilvn nem tudja egy ilyen kor csemete, a msik szndkosan llja-e el az tjt.

De vajon mirt vrunk sokszor gyorsabb s pontosabb helyzetfelismerst a gyerekektl, mint amivel mi magunk rendelkeznk? Hiszen ppen azrt tud annyira haragudni az ember a gyermekre, mert abban a pillanatban nem rzi t, mi zajlik benne. Ha trezn, inkbb mell llna, s segtene neki megmutatni, hogyan rheti el msok szmra is elfogadhatan a cljt.
Az elfogads nem jelenti, hogy mindent engednk. Ha pldul a gyermek toporzkolva vlti apjnak: "menj innen a fenbe", vagy valami mg cifrbbat, a szl szljon r hatrozottan, hogy nem beszlhet gy. Mondhatja: „megrtem, hogy dhs vagy, de nem mondhatsz ilyet!” Aztn segtsen kibogozni, vajon mitl rezn jobban magt a csemete, mi az igazi baja. Ha pedig megti a gyermek, fogja meg a kezt, ne szortsa, csak lltsa le, nzzen a szembe, s mondja hatrozottan: "ezt nem szabad!". Hzza teht meg az egyrtelm hatrokat, s tartsa magt ezekhez minden helyzetben.
Br nem mindig nyomozhat ki, mik a poronty mgttes motivcii, de nem is ez a szl legfbb dolga! De ha rti a szl, s szavakba is nti, azzel segt megalapozni az rzelmi intelligencit, ami taln az egyik legfontosabb tulajdonsg a sikeres s boldog lethez.
Pldul altats kzben duruzsolhat a a mg feszlt gyermek flbe, hogy „rtelek, kicsikm, nygs vagy most, mert nem tudsz elaludni, de a mami elringat, s j lesz mindjrt, de jt fogsz szundtani”. De az sem tragdia, ha fogalma sincs a szlnek, mi trtnt, a hozzlls a lnyeg, rezze, hogy mellette ll az anya s az apa, elfogadja t rzseivel egytt, s segt elhordozni a szmra is
|